Reizen met een baby deel 1

Stijn en ik reizen graag. Voor de komst van Louise was het allemaal iets verder en spectaculairder. Toen gingen we op safari naar Tanzania, oud op nieuw vieren in Dubai, op roadtrip door Amerika, rondtrekken doorheen Thailand of gingen we een week van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat skiën in Val d’Isère. We deden ook veel citytrips en weekendjes weg. Wat ging dat makkelijk en vlot met ons tweetjes! We moesten alleen onze eigen koffer pakken en weg waren we! Maar hoe zou dat met een baby zijn? We deden meermaals de test! Louise is nu 1,5 jaar en heeft er ondertussen al vijf vliegreizen en een skivakantie opzitten.

Nieuwpoort

Ik weet nog goed de eerste keer dat we met Louise ‘op reis’ gingen. Toen was ze net één week oud en trokken we met ons drietjes naar Nieuwpoort. Hoewel we maar een kleine week daar bleven leek het wel of we op wereldreis trokken. Onze auto zat propvol, echt alles hadden we bij! Verzorgingskussen, kinderwagen, sterilisator, borstvoedingskussen, tientallen body’s en kruippakjes,… Een hele organisatie, maar wat hebben we er toen van genoten om er de eerste keer als gezinnetje op uit te trekken. Ik waggelde zo fier als een gieter (en als een bomma, want ik had er net een keizersnede opzitten) over de dijk. Meer dan uitslapen, rusten, wandelen en goed gaan eten deden we niet maar toch waren dit zo’n zalige momenten!

Ondertussen zijn we nog verschillende keren in Nieuwpoort geweest. Elke keer nemen we minder en minder mee want hoe ouder Louise  is, hoe geruster ik word. We hebben de kinderwagen nu ingeruild voor een plooibuggy en wat een plaatsbesparing is dat!

Barcelona

Louise haar tweede reis was meteen haar eerste vliegreis. Ze was net 3 maanden oud toen ze op het vliegtuig naar Barcelona zat. Wat was dat toen nog lekker makkelijk! Tijdens het opstijgen kreeg ze borstvoeding waarna ze tot de landing flink heeft geslapen. Deze keer hadden we ook heel wat bij, want voor een baby’tje moet je zo veel meenemen, of dat denk je althans.

Mijn reiskoffer was in beslag genomen door een pak pampers, natte doekjes en haar halve kleerkast. Want wat als het toch maar eens koud zou zijn, of zou regenen, of als alles meteen vuil zou worden. In het begin wil je op alles voorzien zijn en neem je van alles een reserve mee (of zelfs een ‘reserve reserve’).

Barcelona is echt een aanrader om met een kleine baby te doen. Je moet natuurlijk wel selectief zijn want Park Guell of de Sagrada Familia zijn niet ideaal om met een kinderwagen te bezoeken. We waren al verschillende keren in Barcelona geweest dus al de typische toeristische plekjes hadden we al meermaals bezocht. Wij kozen er deze keer voor om het rustig aan te doen, van het zonnetje te genieten, veel te gaan eten, rond te stappen, een dagje strand te doen en vrienden van ons te bezoeken. We hadden een hotel gekozen met rooftopzwembad waar we ‘s morgens en ‘s avonds met Louise konden gaan zwemmen. Zo leuk dat ze dat vond!

Ibiza

Louise haar derde reis was weer naar Spanje. Deze keer was ze 4 maanden oud en kozen we voor Ibiza! Ik was er zelf nog nooit geweest en was heel sceptisch, met een baby naar een feesteiland? Stijn was er al verschillende keren geweest en kon me toch overtuigen.

De vliegreis viel ook deze keer goed mee. Ze dronk weer flink tijdens het opstijgen maar slapen was deze keer niet aan de orde. De vlucht duurde gelukkig maar 2,5 uur dus konden we ze goed bezig houden met liedjes zingen, kiekeboe spelletjes en nieuwe speelgoedjes. Eenmaal bij het hotel aangekomen hadden we minder geluk. Het was ondertussen al 22 uur en hoewel je op hun website een kamer MET baby kon boeken stond er ergens in de kleine lettertjes dat het een adults only hotel was. Hier stonden we dan. Moe, met een hongerige baby en licht in paniek. Waar zouden we op dat uur nog een betaalbaar hotel vinden? We kregen ons geld niet terug en mochten er ook niet voor één nachtje slapen om ons uit de nood te helpen. Stijn vond gelukkig een fantastisch hotel waar we om middernacht uitgeput op het bed ploften. De volgende dag sliepen we uit en besloten we om ons van heel ons ‘adults only’ avontuur niets meer aan te trekken. We huurden een auto en bezochten kleine strandjes, de oude stad, luierden aan het zwembad, maakten avondwandelingen, bezochten marktjes,… Natuurlijk moesten we aan onszelf bewijzen dat je als mama en papa ook nog hip kan zijn en gingen we met Louise naar de Blue Marlin en Experimental beach. Louise was meteen de coolste baby en genoot met volle teugen van de zon, het zand en de aandacht. Het veelvoudig insmeren vond ze iets minder.

Ibiza met een baby is zeker een vast de moeite! Goed weer, korte vlucht, heel veel te zien, lekker eten, zon, zee en strand. Wat wilt een mens nog meer?

Skivakantie in Alpe d’Huez

Omdat Stijn en ik fervente skiërs zijn en ik tijdens de zwangerschap niet mee op skivakantie kon, besloten we om in december te gaan skiën. Louise een weekje missen was geen optie dus ging ze mee. Mijn lieve schoonmama ging ook mee zodat ze op Louise kon passen terwijl wij ons aan het skiavontuur waagden.

Deze keer gingen we met de auto op reis. Een rit van negen uur met een negen maanden oude baby. We vertrokken al om 4 uur ‘s nachts zodat Louise een groot deel van de rit kon slapen. Dit bleek achteraf gezien de beste keuze, want een baby 8 uur rustig houden in een Maxi Cosi is volgens mij best wel pittig. Louise deed het weer super goed, ze deed zelfs nog een middagdutje in de auto dus de tocht viel reuze mee.

We kozen voor een Club Med hotel omdat we hier altijd super tevreden van zijn tijdens onze skivakanties. Hotel vlak op de piste, heel kindvriendelijk, groot binnenzwembad, skigerief in het hotel te huur, elke dag een hele uitgebreide keuze aan super lekker eten. Van sushi, oesters, kaastafels, een gezond ontbijt, zalige vier uurtjes, cocktails, dessertenbuffet uit de sprookjes, vis, vlees,… Ik krijg weeral zin om te vertrekken!

De eerste avond was het meteen oud op nieuw. Heel spectaculair om het in de bergen te vieren. Club Med voorziet altijd veel show en tralala wat ik met oudjaar wel kan appreciëren.    We besloten om het niet te laat te maken zodat we de volgende dag hopelijk op een rustige piste konden gaan skiën. Heel de week verliep eigenlijk super vlot. Eerst ontbeten we allemaal samen en dan trok ik met Stijn de sneeuw in. Tegen 2 uur kwamen we pas op het hotel lunchen om daarna met ons allemaal een activiteit te doen. We bezochten het dorpje, gingen zwemmen, speelden in de sneeuw of binnen met Louise om daarna natuurlijk weer lekker te eten. Dit was voor ons weer een topvakantie!

In deel twee zullen onze reizen naar Amerika, Ibiza en Algarve besproken worden. Ik hoop er tussen Louise haar middagdutjes en laatste voorbereidingen voor de baby zo snel mogelijk tijd voor te vinden.